Autor Wątek: Samochody na ogniwa paliwowe  (Przeczytany 2283 razy)

Aud

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 57
    • Zobacz profil
Samochody na ogniwa paliwowe
« dnia: Styczeń 30, 2013, 01:26:48 pm »
Samochody z napędem na ogniwa paliwowe umożliwią w krajach UE i w USA zmniejszenie zależności od napędu wykorzystującego paliwa kopalne - twierdzą analitycy.

Na wystawie Paris Auto Show największe koncerny motoryzacyjne przedstawiły nowe konstrukcje tych aut, uwzględniające najnowsze technologie jak małe ogniwa paliwowe czy zbiorniki z włókien węglowych z nićmi metali. Konieczna jest jednak budowa infrastruktury dla tych samochodów - poinformowało Technology Review.

Prace rozwojowe samochodów z ogniwami paliwowymi uległy zwolnieniu około 2006 roku, kiedy okazało się, że ich pojemność, a zatem i zdolność konwersji wodoru na prąd, jest ograniczona, podobnie ograniczoną pojemność mają ciężkie baterie akumulatorów, istnieją trudności z ich działaniem w zimnym klimacie, a co najważniejsze nie ma firm chętnych do inwestowania w infrastrukturę dla takich aut - stacje obsługi i tankowania dla ogniw paliwowych.

Jednak, na rozpoczętych 29 września targach Paris Auto Show okazało się, że samochody z napędem na ogniwa paliwowe, dzięki zastosowaniu najnowszych technologii, stają się poważną alternatywą dla aut elektrycznych.
Mogą one zastąpić w niedalekiej przyszłości auta z napędem wykorzystującym biopaliwa, których promowanie w UE i USA rozregulowało całkowicie rynek produktów rolnych i żywnościowych na świecie. Jak twierdzą analitycy z KPMG ich rozpowszechnienie może także znacznie zmniejszyć zależność UE i USA od samochodów z silnikami wykorzystującymi paliwa kopalne.
Najnowsze rozwiązanie modułu napędowego, pokazane na paryskich targach, składa się z 7 ogniw paliwowych i zbiornika ciśnieniowego z włókien węglowych wzmacnianego kevlarem z włóknami metalu, z systemem przeciweksplozywnym. Wodór jest w nim przechowywany pod roboczym ciśnieniem 700 bar. Następna generacja zbiorników wodorowych ma być wzmocniona nanowłóknami stopu składającego się m.in. z tytanu i miedzi, aby zapobiec uszkodzeniom zmęczeniowym zbiornika.

Inną tendencją jest zmniejszenie rozmiarów ogniw paliwowych, tak aby ich montaż był możliwy w autach kompaktowych bez znacznego zwiększania ich ciężaru oraz eliminacja drogich, ciężkich i energożernych kompresorów, poprzez zastosowanie nadmuchu zimnego powietrza w ogniwach.

- Producenci aut zaczynają wierzyć w ogniwa paliwowe. Nie istnieją już ograniczenia zasięgu, osiągi tego samochodu nie różnią się od benzynowych, a ograniczenia emisji CO2 spowodują iż zainteresuje się nim więcej potencjalnych użytkowników - powiedział Technology Review Kevin See, główny analityk z amerykańskiej firmy analitycznej Lux Research.

 Inżynierowie i badacze z USA zbudowali elektryczny samochód o pokroju zabudowanego motoru. C-1 jest nie do przewrócenia, nawet w przypadku uderzenia z boku. Według analityków z firmy KPMG, którzy przeprowadzili sondaż 2012 Global Auto Executive Survey wśród 200 menadżerów wysokiego szczebla z koncernów motoryzacyjnych, w 2025 roku sprzedaż samochodów napędzanych ogniwami paliwowymi będzie o 25 większa niż samochodów elektrycznych.

Nowe technologie widoczne są w samochodach zaprezentowanych na Paris Auto Show. Południowokoreański koncern Hyundai zbudował koncepcyjny SUV o nazwie ix35. Napędzany modułem z ogniw paliwowych posiada zasięg 587,5 km na jednym ładowaniu. Podobny ma być zasięg koncepcyjnego SUV-a TeRRA koncernu Nissan. Kompaktowe auto Toyoty - FCV-R z napędem kombinowanym - ogniwami paliwowymi i modułem silnika elektrycznego z akumulatorami może przejechać na jednym ładowaniu 700 km.

Koncerny samochodowe nie podały w Paryżu cen aut napędzanych ogniwami paliwowymi. Jedynie Toyota poinformowała iż koszt FCV-R wynosi obecnie 100.000 euro
. Ma on być do 2015 roku zredukowany o połowę.
 Kiedyś przekraczały granice technicznych możliwości kilkadziesiąt razy w roku. Jak jednak stwierdził w wypowiedzi dla Technology Review Ulrich Buenger, główny koordynator projektu H2Moves, najistotniejszym elementem rozpowszechnieniu ogniwa paliwowych jest budowa dla nich infrastruktury.

Buegner zauważył, że infrastruktura taka znajduje się dopiero w początkowym stadium rozwoju. Stacji tankowania wodoru jest na całym świecie tylko 280. Część z nich nie jest przy tym publicznie dostępna, bowiem należy do koncernów przeprowadzających próby z samochodami napędzanymi ogniwami paliwowymi.

Zarówno w Europie jak i w USA planuje się wykorzystać do ogniw paliwowych wodór pochodzący z wydobywania gazu metodą frackingu oraz pochodzący z nowych złóż podmorskich. Prowadzone są badania aby wykorzystać do tego celu także ogromne wytrącenia metanowe tzw. klatraty metanu, obecne licznie zalegające na dużych głębokościach w oceanach.

zamoney.pl